BACK

Weekly Residuum 289 - april 2006 C
© foto en tekst Koen Nieuwendijk




Wegzwevend op het zachte geroezoemoes van een rustige beursmiddag schoot onverhoeds door mijn hoofd hoe dicht actuele kunst en een beschaafde kunst- en antiekbeurs in termen van een actueel kunstproject bij elkaar liggen. Ik neem u in dit virtuele gebeuren even bij de hand.

U kijkt daartoe eerst omhoog naar het plafond van de hal waarin de kunst- en antiekbeurs zich afspeelt. U ziet constructies van steunbalken, afwerkplaten en lichtarmaturen, hijsvoorzieningen en dakluiken. Het is doorgaans om budgettaire redenen dat dit technische geweld niet aan het oog wordt onttrokken. Dat geeft onvermoede mogelijkheden. U fotografeert eerst het plafond. U stelt vervolgens een reeks beamers op die het opgenomen beeld op ditzelfde plafond projecteren. U koppelt deze beamers aan een computer, waarmee de werkelijkheidsgetrouwe weergave in zijn geheel gedraaid en vervormd kan worden, waardoor de toevallige omhoogkijker de illusie krijgt dat de hal op instorten staat. Die roept luid, waardoor alras alle duizend bezoekers het hoofd in de nek werpen en achteruitlopend onverhoeds tegen wanden aanbotsen, die vervolgens als dominostenen omvallen, waardoor de onterechte illusie van de instortende hal alsnog uitmondt in een voortijdige desintegratie van de kunst- en antiekbeurs, waarmee is aangetoond dat een projectie en manipulatie van de werkelijkheid kan bijdragen aan verandering van de onderliggende werkelijkheid, zonder dat het gefotografeerde object zelf verandert.





BACK