BACK to Artists

Section artists of the gallery - Wijnand Warendorf









EARLY PAINTINGS
REALISME '06
ART FAIR DEN BOSCH '06
PAN 2006
REALISME '07
's-BOSCH '07
NIEUWE GEZICHTEN
PAN 2007
REALISME '08
's-BOSCH '08
PAN 2008
REALISME '09
's-BOSCH '09
EXHIBITION 2009
PAN 2009
REALISME '10
HOERA LENTE
PAN 2010
ARTANTIQUE 2011
PAN 2011
REALISME '12
CONTEMPORARY CONTINUED 2012
ARTANTIQUE 2012
PAN 2012
ART 2013
KLEIN & SMALL 2013
PAN 2013
ART BREDA 2014
EXHIBITION 2014
PAN 2014
ART BREDA 2015
PAN 2015
ART BREDA 2016
PAN 2016
ART BREDA 2017
PAN 2017
Jan Cunen Museum, Oss 2018
PAN 2018
TIJDREIS - 50 JAAR LIEVE    HEMEL 2018/2019






Goede kans dat wie probeert het kenmerkende van de schilderijen van Warendorf te benoemen, zijn of haar normen over realiteit moet bijstellen. Volte en leegte blijken op hetzelfde paneel samen te gaan, alles is groter afgebeeld dan de werkelijkheid, er is een overdosis aan aandacht voor detail. Hoever kun je gaan, mag je gaan, moet je gaan, de vraag dringt zich vanzelf op. Tandenknarsend legt Warendorf zich neer bij de eindigheid van detailleren. Een iets rimpelige huid van overrijp fruit, de haartjes op de takjes van de tomaten, de putjes in de schil van mandarijntjes, al die details fascineren Warendorf, dwingen hem op het manische af voort te gaan met detailleren.

Details, badend in niet te identificeren maar evenzo fascinerend licht, waarin Warendorf zichzelf en de toeschouwer onderdompelt, bijna ongemerkt het gevoel voor verhoudingen verschuivend, tot het bewustzijn, over de rand van het vertrouwde geduwd, zich gewonnen geeft aan de nieuwe norm.

Schilderen naar de werkelijkheid blijkt in zijn extreemste vorm te leiden tot een mentale verschuiving van een klein stukje wereldbeeld, dat nu opnieuw moet worden geformuleerd. Een uitkomst biedt Warendorf niet, wel slaat hij een brug naar het gevoel hoe het zou zijn om die uitkomst te ervaren. En dat is weer heel eenvoudig te benoemen als adembenemend.

BIOGRAPHY


CATALOGUE 2014


Works



CATALOGUE 2019
Show 2019