|
Alexandra Klimas (1970) schildert al sinds haar achtiende, is nog langer gefascineerd door koeien, maar ontdekte pas een paar jaar geleden dat het uitdrukken van die fascinatie in olieverf zich openbaarde als een soort roeping. De weidelandschappen, die zij daarbij schildert, geven minstens zo sterk blijk van een hang naar stilte, ijl licht en ruimte. In beide opzichten slaat zij ongewild een brug tussen de aardse wereld van Paulus Potter en het psychologisch landschap waarin wij tegenwoordig leven. Onze omgeving beperkt zich niet meer tot de plaats waar wij ons bevinden. Media, in de uitgebreide zin van het woord, voorzien onze geest van een scala aan landschappen. De weides van Klimas ontstijgen letterlijk en figuurlijk het aardse gemodder. De koeien manifesteren zich bijna als menselijke karakters, maar dan wel teruggebracht tot een niveau van primaire gevoelens, zonder mentale opsmuk. Eigenlijk een beetje zoals eenvoudig geluk er hoort uit te zien.
Maar vergis u niet. Koeien verdwijnen uit het Nederlandse landschap. Niet eens op de eerste plaats om economische redenen, maar op voorschrift van de overheid, vanwege de uitstoot van broeikasgassen. Klimas, van jongsaf aan vertrouwd met koeien, is begaan met het lot van die grote goedmoedige beesten, die van de wet niet meer naar buiten mogen. Ook die begaanheid stuurt haar penselen aan, niet in de vorm van protest, maar eerder in die van een onaardse idealisering. Haar dieren zijn in haar schilderijen al in hun hemel aangekomen. |
Alexandra Klimas (1970) has been painting since the tender age of 18 and has been fascinated with cows from an even earlier age. Even so it was not until a few years ago that her expression in oils of her fascination revealed itself as a calling of sorts. The meadows and fields that form the setting of her paintings bear testimony to at least as strong a leaning towards tranquillity, ethereal light and space. The artist has inadvertently bridged in both respects the gap between the earthly world of Paulus Potter and our contemporary psychological landscape. No longer is our environment confined to where we are physically located: media in the broadest sense are feeding our minds with a whole variety of landscapes. Klimas’s meadows both literally and figuratively transcend our everyday tinkering. Her cows manifest themselves almost as if they were human characters, albeit reduced to a level of primary emotiveness without any of the mental trappings, and in this sense could be said to some extent to convey a sense of what straightforward happiness should look like.
But make no mistake: cows are disappearing from the Dutch landscape, and not even primarily for economic reasons, but owing to government diktat, because of the large amounts of greenhouse gases they emit. Klimas, who has been closely acquainted with cows from a very young age, has taken pity on the large, good-natured creatures, which legislation has banned from being turned out to grass. It is this sense of commiseration too that controls her brushes, not so much in protest as in the form of an otherworldly idealisation: in Klimas’s paintings, her animals have already reached their own heaven. |
Opleiding Junior Academie voor Art Direction te Amsterdam, studierichting Art Direction Exhibitions 2000 Galerie ‘Le Pignon’, Grootschermer 2000 Galerie ‘t kunsthuis van het Oosten’, Enschedé 2001 art events Chavignol, Frankrijk 2001 Galerie ‘t kunsthuis van het Oosten’, Enschedé 2003 gast expositie bij ‘Kunstenaarsvereniging Streefkerk’ 2003 art events Brugge, België 2003 Galerie ‘t kunsthuis van het Oosten’, Enschedé 2004 Galerie ‘t kunsthuis van het Oosten’, Enschedé 2005 SLB Art Gallery, Zeewolde 2005 Galerie Rubens, Enschedé 2006 Kunstgalerie Artjan, Borne 2007 Stadsgalerie Woudrichem 2009 Art Fair 's-Hertogenbosch - Galerie Lieve Hemel 2009 Galerie Lieve Hemel - 3-mans tentoonstelling 2009 PAN Amsterdam 2010 Realisme '10 2010 Hoera, Lente! - Galerie Lieve Hemel 2010 Affordable Art Fair, Amsterdam 2010 PAN Amsterdam 2011 Realisme '11 - Amsterdam 2011 Artantique - Jaarbeurs, Utrecht 2011 ArtSpot - Amsterdam, Loods 6 2011 Galerie Lieve Hemel - solotentoonstelling 2011 PAN Amsterdam 2012 Realisme '12 - Amsterdam 2012 Galerie Lieve Hemel - Het Vervolg - Contemporary Continued , 7-manstentoonstelling 2012 Artantique - Jaarbeurs, Utrecht 2012 PAN Amsterdam 2013 Realisme '13 - Amsterdam 2013 Art2013, voorheen Artantique - Jaarbeurs, Utrecht 2013 Galerie Lieve Hemel - Klein & Small, artists of the gallery Publications 2009 Met dank aan het verlangen (cat.) Galerie Lieve Hemel Editions, Amsterdam 2011 Het geweten van Nederland (cat.) Galerie Lieve Hemel Editions, Amsterdam 2012 Het Vervolg - Contemporay Continued (cat.) Galerie Lieve Hemel Editions, Amsterdam |