BACK

Section artists of the gallery - Johannes Koster 1941-1975



Biografie



Introductie

Johannes Koster - op de grens van de realiteit en het onderbewuste

Het is treffend hoe het zoeken naar de motivatie om te schilderen, zelfs bij mensen die je in levende lijve hebt meegemaakt, niet verder komt dan onbeantwoorde vragen, raadsels en in extreme gevallen hooguit wat giswerk over mogelijk een afwijking of een ziektebeeld, iets dat bij Vincent van Gogh overigens breed wordt uitgesponnen, maar gelijktijdig geromantiseerd en tot één persoon wordt afgeperkt. Overigens beschouw ik het bijna als een inbreuk op het recht op niet uitgesproken ideeën en gedachten, dus wacht ik doorgaans af wat een schilder ervan wil blootgeven, en zo is de slotsom dat ik weinig weet van Johannes Koster, ook al kende ik hem persoonlijk en heb ik korte tijd met hem samengewerkt. En wat ook telt, als galeriehouder was ik een groentje.

Het moet eind 1969 of begin 1970 zijn geweest dat toenmalig kunstrecensent Lambert Tegenbosch van De Volkskrant zich niet te min achtte in het kader van het bekijken van een groepstentoonstelling in het door mij als student politicologie tussen alle bedrijven door met hout uit de puinbak vertimmerde piepkleine sousterrain in de Sint Jorisstraat te bezoeken, en vervolgens de historische woorden te schrijven dat het best wel eens wat zou kunnen worden. Daar waren de kleine schilderijen van C.B. Muller al bij, maar de de grote doeken van Johannes Koster overtroffen de wanden alleen al in hoogte, daar was geen beginnen aan.

Ruim een jaar later, voorjaar 1971, na een intensieve verbouwing, wederom met dank aan de leveranties van de puinbakken (het was overigens verboden iets uit een puinbak mee te nemen, waartegen ik me indekte door te stellen dat ik er juist wat indeed, wat overigens naar mijn rechtsgevoel juist een onrechtmatige daad was) hangen zijn grote schilderijen dan ook pontificaal op de allereerste tentoonstelling in het ruime sousterrain aan de Vijzelgracht. Twee jaar later volgt zijn tweede tentoonstelling, nu van kleurpotloodtekeningen,

(wordt vervolgd)



1941	  geboren te Leiden op 14 augustus
1962-66 Instituut voor kunstnijverheidsonderwijs, Amsterdam


Tentoonstellingen

1967  	  groepstentoonstelling 't Boere Höfke, Hulsberg (Limburg)
1968	  Galerie De Tor, Amsterdam (met Marijke van Vlaardingen)
1971	  Galerie Lieve Hemel, Amsterdam
1973	  Galerie Lieve Hemel, Amsterdam
1975	  Galerie de Tor, Amsterdam
1975	  Overleden Amsterdam, 6 mei 1975
1976	  Johannes Koster in Museum Fodor (toen dependance van het Stedelijk Museum,
	  Amsterdam)


Pers

1967	  Ko Sarneel – bijdrage in radiorubriek van Regionale Omroep Zuid:
	  Journaal van Kunst en zo... n.a.v. tentoonstelling in Hulsberg  1967
	  uitzending 10-8-1967
1967	  Willem K. Coumans – Onbepaald – de zes in 't Boere Höfke. Het Vrije Volk, 11-8-1967
	  (met groepsportret van de exposanten:  J. Koster, H Kuyt, G. van Kerkhof, Marion Herbst,
	  Berend P. Hogen Esch en J. Hoffman)
1967	  L.M. – zes jonge Amsterdammers - terug naar de figuratie- in Galerie 't Boere Höfke, 
	  De Nieuwe Limburger, 11-8-1967 (met afbeelding van “Soldaat in 't verkort” van 
	  Johannes Koster)
1967	  Paul Haimon – Zes Amsterdamse kunstenaars exposeren in 't Boere Höfke. 
	  Nieuwe tendenzen in jonge kunst. Limburgs Dagblad, 18-8-1967
1968	  Afbeelding met onderschrift van “Rode Bloem” van Johannes Koster, naar aanleiding van
	  expositie Amsterdam 1968, Trouw , 25-10-1968
1968	  Magda van Emde Boas – (Over Johannes Koster), NRC 30-10-1968
1968	  Fanny Kelk – Het leven wint. Heet Parool, 1-11-1968
1968	  Hans Redeker – De Tor. Algemeen Handelsblad 6-11-1968
1971	  Hans Redeker – Lieve Hemel herboren. Algemeen Handelsblad NRC , 24-5-1971
1971	  Lambert Tegenbosch – Lieve Hemel. De Volkskrant 24-5-1971
1971	  Fanny Kelk – Gruwelijkheid. Het  Parool, 28-5-1971
1971	  Ed Wingen – 'Lieve Hemel... stoot je hoofd niet', De Telegraaf, 17-6-1971