Signalement van de Aarde Theo Voorzaat 2011 Earth Described |
Beste Mensen, Wat zullen de kunsthistorici later smullen als zij zich zetten aan het interpreteren van de schilderijen van Theo Voorzaat. Ik ben daar zelf voorzichtig mee, maar ik peins er wel eens over natuurlijk. De bol bijvoorbeeld, die is eigenlijk als een gebaar. Een gebaar dat aangeeft dat alleen met omhaal van woorden eventueel min of meer kan worden uitgelegd hoe de stand van zaken is. Maar te veel spreken over euvele zaken werkt averechts, en dan is de onuitlegbare eenvoud van dat gebaar van waarde. De bol van Voorzaat schenkt ons dat gemak van het omvattende woordloze gebaar. De enige die daar overigens weinig aan heeft, dat ben ik, want elke nieuweling stelt dezelfde spontane vraag, wat Voorzaat nou toch met die bollen bedoelt, en steeds moet ik dan naar woorden zoeken. Ik had het ook kunnen hebben over de rol van doorgaans wrakke scheepjes in zijn oeuvre. Met titels als "No Return", maakt Voorzaat zijn schepen dragers van onheilssymboliek, want die kiezen in zijn wereld om de een of andere reden meestal een weg van onomkeerbaarheid. Toch gaan zijn schilderijen niet uitsluitend over teloorgang, of anders gezegd, wij toeschouwers ervaren wel degelijk iets positiefs. Dat komt onder andere door onze kostbare eigenschap om naar believen ons zaken anders voor te stellen dan ze zijn. Dat houdt in dat we het allemaal eens zijn over het onheil dat Voorzaat in zijn schilderijen aanstipt, maar ook dat we ons, door de liefde waarmee al die ruïnes zijn geschilderd en het geheimzinnige licht waarin zij baden, achter de horizon van het leven een betere wereld voorstellen. Ik zou dit eigenlijk willen beschouwen als een geschenk in een tijd waarin we het doorgaans moeten doen met onzekerheid. Het beste wat ik dan ook, bij wijze van opening, kan doen is Theo Voorzaat bedanken voor zijn bijdrage aan ons levensperspectief. En met dit dankwoord verklaar ik de tentoonstelling voor geopend. |