BACK

Weekly Residuum 12 - augustus 2000 D
© foto en tekst Koen Nieuwendijk

Eerste Prijs voor Anneke van Brussel



De eerste tentoonstelling van het nieuwe seizoen, dat voor ons in oktober begint, bestaat uit recente schilderijen van Anneke van Brussel. Van Brussel heeft de laatste twee jaar veel meegemaakt, waarvan het merendeel u niets aangaat. Tijdens haar omzwervingen nam zij in Frankrijk -hoe moet je dat zeggen, per ongeluk, soms gaan die dingen zo- deel aan een regionale wedstrijd van kunstenaars. In Nederland is dat minder gebruikelijk, wij zeggen onmiddellijk dat kunstwerken onvergelijkbare grootheden zijn, waarmee je niet kunt winnen of verliezen, al kent het officiële kunstcircuit -wat is dat nu weer- wel degelijk een grondig onderscheid tussen wat artistiek correct is en wat niet, maar, -toegegeven- dat is niet hetzelfde als een eerste of een tweede prijs. Hoe dan ook, Anneke van Brussel, die de deelname eerder beschouwde als een gebaar van acclimatisering, won tot haar schrik die wedstrijd. Dat was, voor de volledigheid, in het dorpje Chateau Arnoux, Saint Auban (Alpes de Haute Provence), het deelnemersveld bestond uit een zaal vol autochtone kunstenaars, die zwijgend de prijsuitreiking gadesloegen.


Anneke van Brussel, "Blauwe Kom" 1999, acryl/papier op paneel, 74 x 54 cm

Dit stukje is nu typisch Nederlands. Relativeren, ironiseren, satiriceren dat het een lust heeft, nog net voor de fatale klap piepen, kijk eens toch best aardig, vervolgens tot stervens toe verbaasd dat we ergens goed in zijn, en dat dan weer onder het maaiveld schoffelen. Hoe kan ik van Brussel, en al mijn andere kunstenaars, dat nou aandoen. Dat komt omdat de gemiddelde Nederlandse lezer mij toch niet zou geloven als ik de loftrompet stak, dus moet ik het zoeken in het understatement. Maar helaas, net als de meeste hedendaagse journalisten, die in feite zijn geëvolueerd tot columnisten, lijd ook ik aan de verwerpelijke neiging om leuk te doen, en dat is zo makkelijk nog niet. Te uwer geruststelling, ik blijf het proberen, het understatement bedoel ik.


Anneke van Brussel, "De Bietenoogst" 1999, acryl/papier op paneel, 74 x 54 cm

Bovenstaande bieten komen uit de volkstuin van Anneke van Brussel. De poetische uitstraling van Nederlandse land- en tuinbouwproducten is bescheiden, maar toch dragen deze bieten een geheim met zich mee. Een complexe verzameling van geheimen en associaties, waarvan de aanwezigheid voldoende is. Uitleg strandt in vraagtekens, het kijken geeft, als u toegang heeft, al wat nodig is. Daarin is Anneke van Brussel een meesteres: zij maakt van het onaanzienlijke iets van levensbelang.

Iets beter zo?
BACK