Erop of Eronder II |
Het stadsbestuur van Amsterdam heeft ijlings tot een herverdeling van het krappe budget besloten. Op de geheime alternatieve route van de metro via de Brouwersgracht wordt drastisch bezuinigd ten einde gelden vrij te maken voor de campagne tegen het referendum, dat beoogt dat de burgers zich uitspreken tegen verzelfstandiging van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf. Er zijn namelijk te veel burgers die niets in die verzelfstandiging zien, al was het maar om bij wijze van laatste strohalm te pogen het sociaal-politiek bewustzijn van de stadsbestuurders tot leven te brengen. Vers in het geheugen resideert de ervaring van het vorige referendum, waarvan de uitkomt was dat de door ons binnenstadbewoners niet-gewenste deelraad Centrum ons ondanks ons riante stemoverwicht door de strot werd geramd. Mooier kan ik het echt niet maken. In feite is het effect van deze bezuiniging op het budget van de metro precies wat het stadsbestuur ook voor ogen heeft met die verzelfstandiging. Men beoogt namelijk in te spelen op de zelfredzaamheid van de burger. Daar dient immers al langer de stadshartlus toe, alsmede de waanzinnige herprofileringen zoals op de Dam en het stukje Singel tussen Spui en Koningsplein. Als alles gaat zoals het stadsbestuur het wil staan de burger straks lege bussen en trams ter beschikking. Door de werking van het marktmechanisme gaat vroeg of laat iemand achter het stuur zitten en komt het zodoende alsnog weer tot explotatie door de ondernemenden onder ons. Intussentijd heeft dan het surplus aan taxi's ook nog wat te doen. Door deze buizen kunnen fietsers zich ongestoord van punt A naar punt B begeven. Helaas komen alleen ligfietsen in aanmerking, maar hurkende skaters mogen aanhaken. Op het moment van deze foto was de mistmachine, die de aanvoer van het materiaal aan het oog moet onttrekken, al aangezet. Te laat dus eigenlijk, want ik heb het gezien. |