Als ik het al niet eerder heb gezegd, dan nu: ik vind het niet gepast al te groot enthousiasme te laten blijken als er eigenlijk sprake is van leedvermaak. Maar als ik u zeg dat ik verbaasd was om te lezen in Het Parool van 3 december dat er weer een referendum komt, in dit geval met het oogmerk het privatiseren van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) te dwarsbomen, dan zult ù zich niet verbazen dat ik mijn medeburgers vol enthousiasme oproep om tegen te stemmen. Met als nevenadvies naar de stemmer zich niet in de materie te verdiepen. Gun, als het tij niet meer te keren blijkt, de politici hun overwinning in het manipuleren van uw stem, maar laat hen daarna verzuipen in het moeras van hun eigen verdediging. Je kunt nooit alles verbergen, bescheidenheid noch ijdelheid, dus die eregalerij blijft niet hetzelfde.
Maar nu even practisch. Het Gemeentebestuur blijft het na de privatisering voor het zeggen hebben als een soort grootaandeelhouder. Grootaandeelhouders willen doorgaans dat er gebeurt wat zij willen, dus vooralsnog zie ik in deze voorstelling van zaken -op ambtelijke werkverschaffing na- geen verschil tussen wel en niet privatiseren. Dat maakt het in moreel opzicht een stuk makkelijker om dit referendum te misbruiken voor andere doeleinden. Ik zou dan ook graag suggereren dat alle tegenstanders van de metro, van de deelraad binnenstad, van Groot-Amsterdam, en tevens de voorstanders van dat weilandje in Sloten, zich in hun burgerlijke frustratie verenigen om onder het mom van het verhinderen van de privatisering van een dienst -dat woord alleen al in deze context-, die jarenlang per ongeluk draaide met medewerking van vele corrupte ambtenaren, -met alle respect overigens voor de humor van de trambestuurder- het voortouw nemen naar de laatste strohalm.
Maar ja, wie ben ik om het megalomaanste project van dit èn het vorige millennium, de metro dus, een halt toe te roepen. Heb ik recht van spreken als ik slechts fiets, en bij ieder kruispunt mijn gewijzigde rechten repeteer: links heeft geen voorrang, hoeveel paardekrachten ook onder klep. Dus laat ik het eens bondig zeggen: als ze de deelraden afschaffen èn de metro tot dubbele ringlijn modificeren, dan accepteer ik best wel een links bestuur. Want zo goed is het in het centrum en ter rechterzijde nou ook weer niet te volgen.
|