Erop of Eronder III |
Tot mijn grote opluchting heeft de afdeling metro-ontwikkeling van de gemeente Amsterdam een logistiek geniale oplossing gevonden voor de tot nu toe ontbrekende nooduitgangen door eenvoudig alle riolen op het metronet aan te sluiten. De buizen en de portalen zijn niet alleen gegarandeerd onbrandbaar, zij zijn van nature ook nat. En zij zijn overal. En mocht het eens een keer toch branden, dan is dat bij uitstek de gelegenheid om het moreel van de kleinste der grote steden ter wereld op te krikken door bij wijze van demonstratie van saamhorigheid allemaal tegelijk de wc door te trekken. Daarnaast kan het systeem ook nog voor buizenpost worden aangewend. Ik weet niet zeker of er een rechtstreekse rioolverbinding is tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Den Haag, maar dat mag toch niet verhinderen dat tenminste specifieke stadspost, zoals aanslagen van onroerende zaakbelastingen en inspraakcorrespondentie, voortaan via een aparte klep aan de zijkant van de toiletpot bezorgd zal worden. Het schiet me nu te binnen dat er vorig jaar Nederlandse bestuurders naar New York togen om daar vaderlandse rioolstelsels te verkopen en terug te leasen, tot ieders verbazing met dikke winst. Zou misschien ergens een vertaling verkeerd zijn geïnterpreteerd, en werden de woorden diepte-investering en diepriool met elkaar verward, of zouden ze bij Enron bij wijze van overlevingsstrategie met vooruitziende blik via een postbus -ziet u de link- voorzieningen hebben getroffen om een tijdje ondergronds te gaan? Of zou die ene metrobuis in het ergste geval toch nog als hoofdrioolbuis kunnen dienen, met een overcapaciteit die voor de komende vijfhonderd jaar in de behoefte(n) voorziet, even afgezien van de suggestie die uitgaat van de woordspeling dat er toch wel enorme bergen van het slijk der aarde nodig zijn om zo'n diepe kuil te graven, als je hem vervolgens weer gaat vullen met uitwerpselen? |