De Kunst van het Inzetten |
Mijn dochter zit op Montessorischool De Eilanden. Het bestuur heeft weten te bewerkstelligen dat er een nieuw schoolgebouw is neergezet op de kop van het Bickerseiland. Op maandag 13 mei vergezelde ik haar naar een prachtige locatie, aan het water, waarbij aangetekend dat de gemeente te laat is met het plaatsen van het afgesproken hek*) langs de hoge kade, waarop zich de zandbak en de speelplaats bevinden. De jongste kinderen zijn vier en kunnen niet zwemmen. Waar zou u op inzetten: het pedagogisch inzicht van de deelraad komt neer op het principe van meteen in het diepe gooien, of de hardstenen stoeprand op de Brouwersgracht en het gemier met de taxistandplaatsen hebben voorrang? Aan de straatkant loert ook gevaar. Ongeoorloofd sluipverkeer kruist het pad van onverhoeds overstekende kleuters, die een klein speeltuintje aan de overkant in het vizier hebben. Waar zou u op inzetten: speeltuintje weg, of verkeer weg? Het gebouw is redelijk aangenaam ogend modernistisch, en dus vrij rechthoekig. Vooral de tomaatrode vloer van de geïntegreerde gemeenschappelijke ruimte gaf mij een warm gevoel. We bezichtigden de klassen beneden, de klassen boven, de docentenkamer, het kantoortje van de directeur. Maar niet de gymnastiekzaal, want die is niet toegestaan bij het huidige aantal klassen. Waar zou u op inzetten: een uitloper van Paarse vernieuwingsdrang of premature bezuiniging voor als het weer wat minder gaat? Ik sprak een klassemoeder. Dat is wat anders dan een modelmoeder, ze kunnen elkaar zijn, maar het hoeft niet. Klagen lag niet zo in haar zonnige aard, het was meer dat zij zich verbaasde, maar bij mij loeide de adrenaline naar de culturele kop. Want wat had architekt Herzberger in zijn eisenpakket besloten: de eerste zes maanden mocht er niets in de school worden opgehangen. U kent dat wel, al dat hartverwarmende gestuntel, waar wij met zo veel vertedering naar kijken, en al die verborgen pedagogiek, al die esthetica in de dop. Godmagweten of wetenschappelijk onderzoek ooit zal uitwijzen dat juist daar de literatuur begint, of de kiem wordt gelegd van de bereidheid later kunst te consumeren, of van zoiets doodeenvoudigs als het vermogen zich in uiteenlopende situaties vreedzaam te kunnen uiten. Dus als ik iemand betaal, of laat betalen, om een school te ontwerpen, dan hoop ik met alle kracht die in mij is dat die persoon snapt dat wij hopen dat het gebouw optimaal tot zijn recht komt als het wordt gebruikt waarvoor het is bedoeld. Waar zou u op inzetten: gebrek aan zelfvertrouwen van de architekt of een orderportefeuille vol kinderhaters? *) Een week na het schrijven van deze regels is het hek geplaatst. Naar het oordeel van ouders van klauterende kinderen is het -met een hoogte van circa 1.40 m- te laag. Ook is het hek een halve meter te kort, en sluit het niet aan op het hek van de belendende brug, maar nog weer later zag ik dat het goed was gekomen. |