BACK to Artists & Available





Downloadable PDF (13 MB)

More about Erik van der Esch
Contact via E-mail
Show 2025



"Stropdas" 2025
olieverf/paneel, 70 x 70 cm - Euro 9.800


U staat voor het schilderij "Stropdas". Ik sta achter u en fluister u in dat het leven een spel is. U kijkt uit uw ooghoeken naar het huidige mondiale tumult, en uw volgende blik mijn richting is vermoedelijk geladen met verontrusting. Een spel, hoe haalt hij het in zijn hoofd. Nu moet ik even naar woorden zoeken om in mijn reactie ruimte te scheppen voor zowel verontschuldiging als overtuigingskracht, want als ik mijn onbezonnenheid de vrije hand geef, krijgt Erik van der Esch gewoon de schuld.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar is het niet zo dat in het moment, dat op het schilderij "Stropdas" wordt weergegeven, allerlei facetten tegelijk worden betrapt, zoals spot en ironie, maar ook begrip en mededogen. Ik neem genoegen met uw voorzichtige glimlach, en zeg dat ik me verbaas over het vermogen van Erik van der Esch om al met al zoveel mildheid voor al die menselijke strapatsen aan de dag te leggen.





"Mannen van Stavast" 2024
olieverf/paneel, 25 x 35,7 cm - Euro 3.600







"Generale Repetitie" 2024
olieverf/paneel, 65 x 100 cm - Euro 12.000







"Grande Finale" 2025
olieverf/doek, 69,5 x 50 cm - Euro 7.600






"Victory Rolls" 2025
oliever/paneel, 30 x 18,5 cm - Euro 2.800






click to enlarge
"Orbiting Mars" 2017
olieverf/paneel 49 x 86 cm (privé collectie)


Hoe groot zou het verschil zijn met wat u ziet op het schilderij en wat door het hoofd speelt van de schilder. U moet namelijk beseffen dat een idee in een split second ontstaat, dat het uitwerken vervolgens weken tot maanden duurt, maar dat de loop van de gedachten van de schilder onstuitbaar doorgaat. Wat kan leiden tot aanpassingen, maar ook tot nieuwe schilderijen. Maar dat Erik van der Esch zich met groot plezier overgeeft aan zijn eigen grilligheden spat van dit schilderij af.

How big would the difference be with what you see in the painting and what goes through the painter's mind. You have to realize that an idea arises in a split second, that it then takes weeks to months to develop, but that the course of the painter's thoughts continues unstoppably. Which can lead to adjustments, but also to new paintings. But the fact that Erik van der Esch happily indulges in his own capriciousness is reflected in this painting.








"Zomerkamp" 2023
olieverf/paneel 65 x 80 cm (privé collectie)







"Toeschouwers" 2007
olieverf/doek 80 x 60 (privé collectie)



Erik van der Esch
"Schouwspel" 2022
olieverf/paneel 61 x 75 cm - (privé collectie)







"Zonnekoning" 2019
olieverf/paneel 53,5 x 61 cm (privé collectie)


Hoewel titel en afbeelding overduidelijk zijn gedateerd, is de problematiek van alle tijden. Wat regeerders ook betogen, het komt toch niet zoveel voor dat zij zich kunnen of willen inleven in de omstandigheden waarin hun burgers zich bevinden. Jazeker, de Zonnekoning beschikt over goedgetrainde vazallen, die voortdurend een geruststellend status quo bevestigen, maar o jee, o wee, hoe anders kan het elders zijn, toen, en nu.
Of dit als een kritisch schilderij beschouwd moet worden, vraagt u zich af? Ik denk dat Erik van der Esch over meer compassie beschikt dan actievoerders zich kunnen voorstellen. Door deze picturale stellingname vervormt Van der Esch de werkelijkheid tot een theatrale groteskheid. Zodoende maakt hij het voor- en tegenstanders mogelijk om afstand te nemen en eventueel impliciete agressie en vooringenomenheid, hoe begrijpelijk ook, in te tomen. Uiteindelijk is dat wel zo effectief.
Maar los van de boodschap, en herkenningspunten even latend voor wat ze zijn, schetst het schilderij een aandoenlijk beeld van het menselijk vermogen zich in vreemde situaties te manoeuvreren. Erik van der Esch laat zien dat hij, ondanks hun veelvuldig falen, van mensen houdt.







"De Meesterproef" 2020
olieverf/paneel 40 x 63 cm (privé collectie)


Helpt het als de mensch zich in opperste vertwijfeling afvraagt of die nou iets te zeggen heeft over zijn eigen lot? Is die woeste willekeur van zich in schijnbaar chaotische rangschikking manifesterende gebeurtenissen, onderhevig aan de nukken van een hogere macht, om het even of dat rampen of zegeningen zijn? Of is het juist de mens zelf, die zijn eigen destructieve potentie onderschat, intussen zijn eigen scenario idealiseert, en dus het deksel op zijn neus krijgt?

Erik van der Esch liet zich voor dit schilderij inspireren door een gedicht van Alex van Warmerdam, waarin de schepping passeert als een lichtvoetig gebeuren. Ook dat kan natuurlijk.







"Conference at Sea" 2019
olieverf/paneel 61 x 80 cm (privé collectie)


U mag zich best afvragen of de schuit op het schilderij het wereldtoneel symboliseert, doorlopend vol gekrakeel en dreigende rampen als die is. Of, als u daar de voorkeur aan geeft, de directiekamer van een tegen de ondergang strijdende bank. Het gaat Erik van der Esch (1956) niet om de gelijkenis, maar omdat het vrijwel onmogelijk is je te onttrekken aan die stortvloed van sensationeel nieuws, dringen al die thema's hoe dan ook zijn geest binnen, en drukken hun stempel op wat er uiteindelijk op het schilderij komt te staan.







"Feestgangers" 2017
olieverf/paneel 35,5 x 35,5 cm - (privé collectie)








"Outrageous Proposals" 2018
olieverf/paneel 52,7 x 68,3 cm (privé collectie)







"Rotonde" 2015
olieverf/doek 65 x 100 cm - (privé collectie)






"Masquerade" 2015
olieverf/paneel 70 x 100 cm - (privé collectie)








"De Wonderdokter" 2021
olieverf/paneel 55 x 90 cm - (privé collectie)









"De Verzoeking van de Heilige Antonius" 2023
olieverf/paneel 60 x 80 cm - (privé collectie)




TOP



Wordt nog aangevuld

SOON MORE