Mist u de linker menupaal? Klik dan hier! (Left menu bar missing? Click here!) |
MAX SCHELLENBACH |
In het toch al zo veelzijdige Spiegelkwartier is sinds kort een zaak gevestigd die leerzame waar toont. Er is werk te bewonderen van twee schilders uit de categorie epigonen. Menig schilderij van MAX SCHELLENBACH leunt zwaar op Voorzaat, waar onthutstend veel werk van EVERT DIJKSTRA onmiddellijk doet denken aan Ben Snijders. Het leuke is dat u nu maar honderd meter hoeft te lopen om het werk van lichtend voorbeeld en navolger te vergelijken. Het hangt wel een beetje van uw kijkervaring af of u er last van heeft, maar vroeg of laat zult u met mij eens zijn dat het toch riskant is zulke goede schilders als Theo Voorzaat en Ben Snijders na te doen. Dit gezegd hebbende vraag ik me toch af hoe die adorerende navolgers dat zelf zien. Als u een beetje geluk hebt zijn ze er zelf op Nieuwe Spiegelstraat 37, en dan vraagt u het toch gewoon. Het verbaast me dat die schilders zich kennelijk niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die het verschil in kwaliteit zien, en zo onvermijdelijk tot een hard oordeel komen, nog afgezien van de kans dat diezelfde toeschouwers zich afvragen of dat geen plagiaat is, maar daarover later. Er zijn overigens nog meer namen. Hebt u wel eens gehoord van JOOP NIJMEIJER of GERT WILFERT? Aiaiai, die kunnen er ook wat van, zijn kennelijk net als EVERT DIJKSTRA*) en MAX SCHELLENBACH diep onder de indruk van respectievelijk Ben Snijders en Theo Voorzaat. Ik vergeet BEN HEKERT en RENE JANSEN nog, zal wel komen omdat niet al hun schilderijen op die van Snijders lijken, of omgekeerd, omdat laatstgenoemde zelf op Snijders lijkt. Maar bekijk deze hieronder eens, er staan zowaar een paar voorwerpen op die Snijders nooit zou kiezen. Als je niet beter wist zou je zeggen dat Snijders zich heeft vergist. RENE JANSEN *) Evert Dijkstra is helaas overleden en kan zijn standpunt niet meer verdedigen. En nu we toch bezig zijn even een raadseltje: bij wie heeft QIANGLI LIANG heel goed gekeken? Je ziet hem bijna denken, de pot is potdorie goed, geen schilfertje gemist, maar wat saai, daar ga ik wat aan doen. Hupla, bloemetje in de pot, rood appeltje erbij, ziezo, de wereld is weer wat opgeleukt. Docudrama in de dop: THE RAPING OF THE JAR... Hij moet al gauw last hebben gehad van zijn geweten, want voor de veiligheid toonde hij dit schilderij niet in Amsterdam, maar veilig ver weg in New York, bij Arcadia Fine Arts, en ook bliksems snel weer van internet verdwenen. Maar naar wie keek hij dan toch? U roept Bernard Verkaaik? Goed geantwoord. QIANGLI LIANG |
EVERT DIJKSTRA |