HOME
KunstRai Info vindt u hier
Galerie Lieve Hemel op KunstRai 2020
New Voor info:  form of/or e‑MAIL Works
Wordt aangevuld Soon more





Johanna van Oosterhout
"Zeevruchten en Parel" 2020
olieverf/paneel
23 x 22,5 cm
€ 3.850

Johanna van Oosterhout
"Persimmon and Pallete" 2020
olieverf/paneel
30,5 x 30,5 cm
€ 4.800







Siegfried Woldhek behoort als politiek tekenaar - wat overigens de lading lang niet dekt - tot een buitencategorie van kunstenaars, die niet alleen uitblinken in een moeilijk genre, waarin velen het niveau van goede bedoelingen niet overstijgen, maar daarenboven in moreel opzicht een maatschappelijke invloed hebben, waarbij het woord relevantie verbleekt tot een goede bedoeling. Dit zijn cryptische woorden, maar denkt u zich eens in, realiseert u zich dat al zijn tekeningen en aquarellen een moreel verdict uitdrukken over de status van de geportretteerde. Geen Tweede Kamer, geen columnist, geen wetenschapper kan hier tegenop. Dat wil zeggen, laat ik niet de indruk wekken dat het gaat om wedijver en winnen of verliezen. Maar het is nu eenmaal zo dat het visuele kunstwerk de toeschouwer onmiddellijk klip en klare informatie geeft over hoe de getekende slaagt in zijn of haar missie, of die nou positief of negatief is, en zo tussen de regels door in diezelfde split second inzicht geeft in diens bedoelingen en toekomstverwachtingen.
En zo ontfermt Siegfried Woldhek zich over een minister - nee, niet in opdracht, hoewel het NRC-Handelsblad de schilder alleen maar contracteert om zijn kwaliteiten, hetgeen overeenkomt met de impliciete vraag die verwachting waar te maken - die door de helft van denkend Nederland om zijn inzichten wordt verguisd, die zelf op labbekakkige wijze over de schreef is gegaan. In dat portret laat Woldhek de innerlijke strijd zien, waarin de man verkeert, waarmee hij hem niet belachelijk, maar menselijk maakt, als een idealist die het verkeerde doel heeft gekozen, en die zich heeft voorgenomen tot zijn laatste snik door te gaan. Zelfs niet gehinderd door die andere persoon, wiens karakter aanvoelt als uit een karnemelkpak geknipt karton, met respect overigens voor zijn gebleken politieke overlevingsvermogen. Wat evengoed niets afdoet aan de vileine weergave van diens houding en haarlijn.
Siegfried Woldhek
"Grapperhaus & Rutte" 2020
aquarel op geschept papier
22,5 x 22,5 cm




"Erich Kästner"
2014
32,5 x 21,5 cm

"Julian Barnes"
2013
32 x 23,5 cm

"António Lobo Antunes" 2014
32,5 x 21,5 cm
Enlarge

"Denis Johnson"
2014
27,5 x 23,5 cm

"Dilma Roussef"
2016
23 x 23 cm

"Robert Schumann"
2015
31 x 24 cm


"Arnon Grunberg"
2013
33 x 21,5 cm

"Wilders"
2013
53 x 36 cm

"Mohammed bin Salman"
2014
28,5 x 25 cm





Jef Huibers
"Vogelschaal" 2004
zilver (925), Ø 40 cm, 3e versie van 3, uitgevoerd door Studio 925
€ 8.500







s

Dennis Møgelgaard






Johan Scherft







Theo Voorzaat






"Zonnekoning" 2019 olieverf/paneel 53,5 x 61 cm (verkocht - sold)

Hoewel titel en afbeelding overduidelijk zijn gedateerd, is de problematiek van alle tijden. Wat regeerders ook betogen, het komt toch niet zoveel voor dat zij zich kunnen of willen inleven in de omstandigheden waarin hun burgers zich bevinden. Jazeker, de Zonnekoning beschikt over goedgetrainde vazallen, die voortdurend een geruststellend status quo bevestigen, maar o jee, o wee, hoe anders kan het elders zijn, toen, en nu.
Of dit als een kritisch schilderij beschouwd moet worden, vraagt u zich af? Ik denk dat Erik van der Esch over meer compassie beschikt dan actievoerders zich kunnen voorstellen. Door deze picturale stellingname vervormt Van der Esch de werkelijkheid tot een theatrale groteskheid. Zodoende maakt hij het voor- en tegenstanders mogelijk om afstand te nemen en eventueel impliciete agressie en vooringenomenheid, hoe begrijpelijk ook, in te tomen. Uiteindelijk is dat wel zo effectief.
Maar los van de boodschap, en herkenningspunten even latend voor wat ze zijn, schetst het schilderij een aandoenlijk beeld van het menselijk vermogen zich in vreemde situaties te manoeuvreren. Erik van der Esch laat zien dat hij, ondanks hun veelvuldig falen, van mensen houdt.



"De Meesterproef" 2020 olieverf/paneel 40 x 63 cm (verkocht - sold)

Helpt het als de mensch zich in opperste vertwijfeling afvraagt of die nou iets te zeggen heeft over zijn eigen lot? Is die woeste willekeur van zich in schijnbaar chaotische rangschikking manifesterende gebeurtenissen, onderhevig aan de nukken van een hogere macht, om het even of dat rampen of zegeningen zijn? Of is het juist de mens zelf, die zijn eigen destructieve potentie onderschat, intussen zijn eigen scenario idealiseert, en dus het deksel op zijn neus krijgt?

Erik van der Esch liet zich voor dit schilderij inspireren door een gedicht van Alex van Warmerdam, waarin de schepping passeert als een lichtvoetig gebeuren. Ook dat kan natuurlijk.



"Orbiting Mars" 2017-2020 olieverf/paneel 49 x 86 cm € 9.000









Anneke van Brussel
"Witte Kom" 2020
olieverf/paneel
24 x 30 cm
€ 2.850

Anneke van Brussel
"Heilige Geest" 2019
olieverf/paneel
35 x 30,2 cm
€ 3.300



Ben Snijders
"Flesje met Rozenbottels" 2020
acryl/papier op paneel
23,5 x 31,5 cm
€ 7.000







Johan Scherft
"Planetoïde" 2020
olieverf/papier
7 x 7 x 7 cm
(verkocht - sold)



Johan Scherft
"De Muur" 2020
olieverf/paneel
8 x 10 cm
€ 1.850

Johan Scherft
"Ecosphere" 2020
olieverf/paneel
10 x 8 cm
(verkocht - sold)

Johan Scherft
"The Fool on the Hill" 2020
olieverf/paneel
7,5 x 11,8 cm
€ 2.100



Johan Scherft
"Turn Your Black Dog" 2020
inkt op papier, houten mechaniek, in perspex vitrine
20 x 20 x 10 cm
(verkocht - sold)

Johan Scherft
"1210 Animals" 2020
inkt op papier, houten mechaniek, in perspex vitrine
20 x 20 x 10 cm
€ 3.300
Wordt aangevuld Soon more

TOP