|
Introductie De weg die Nard Kwast bewandelde om zijn identiteit als schilder te boetseren is wel zeer ongebruikelijk, en overstijgt ook moeiteloos de in voorgaande eeuwen gebruikelijke meester-gezelverhouding, waarbinnen een jonge schilder vertrouwd werd gemaakt met de ambachtelijke kant, om uiteindelijk los te komen van zijn voorbeeld, op weg naar die begeerde eigen identiteit. Zijn fascinatie voor techniek en receptuur, in nauwe samenhang met zijn avontuurlijke inslag zullen beslist hebben bijgedragen aan zijn inschakeling bij zowel de een-op-een reconstructie van de Nachtwacht in 2021, in de publiciteit gebracht via het TV programma Het Geheim van de Meester, een productie van AVRO/TROS, als zijn betrokkenheid bij het televisieprogramma De Nieuwe Vermeer (Omroep Max), waarbj zes schilders evenzoveel verdwenen schilderijen van Vermeer herschiepen. Het hoeft geen betoog dat dat niet ging zonder meerdere voorafgaande decennia van vallen en opstaan, van teleurstellingen en ontdekkingen. Achteraf bezien een unieke en persoonlijke herovering van mentaal en materieel erfgoed. Was ik een kunsthistoricus, dan zou ik zeker proberen om door alsnog weer terug te koppelen naar de oorsprong meer te begrijpen van de gedachten en bedoelingen van schilders uit vorige eeuwen. Niet omdat dat dan de waarheid bloot zou leggen, maar wel de tot podiumallure uitgegroeide mare van de grote meesters terug zou brengen tot zoiets basaals als menselijke gevoelens, waardoor wij stervelingen ons beter kunnen verplaatsen in hun levens, wat de raadsels van hun kunnen des te groter maakt. "Ik ben in 1973 in Delfzijl geboren en groeide op in een klein dorp in de provincie Groningen, Nederland. In mijn jeugd keek ik graag naar buiten of zat ik te tekenen, in plaats van op te letten in de klas. Op mijn vijftiende illustreerde ik folders. Later kwamen hier wenskaarten en illustraties voor politieke kranten bij. In de jaren 90 begon ik aan een opleiding aan de Vrije Tekenacademie. Helaas bracht deze opleiding niet wat ik zocht, omdat de opleiding erg gericht bleek op moderne kunst. Rond mijn twintigste maakte ik voor het eerst kennis met de werken van grote klassieke schilders uit de 17e t/m de 19e eeuw. Dit betekende veel voor mij. Met een schok realiseerde ik me: “Dit is wat ik wil, zo kunnen schilderen met deze technieken” en daar werd de kunstschilder in mij geboren. Rond mijn 23e heb ik privélessen genomen in 17e eeuwse schildertechnieken. Deze vulde ik aan met veel zelfstudie en het bestuderen van schilderijen. Vooral hoe ze precies in elkaar zitten intrigeert mij enorm. Waar boeken lezen vroeger niet bepaald mijn hobby was, verslind ik nu boeken over de schilderkunst en het zelf maken van verf. Deze fascinatie is nooit meer verdwenen. Nog dagelijks vergroot ik mijn kennis over klassieke schilderkunst." Tentoonstellingen (selectie) 2025 Galerie Lieve Hemel, Amsterdam - Pas 57 jaar! (groep) 2024 “Outstanding Technique Award”, the Salmagundi club, New York 2023 Mauritshuis, Den Haag - “Daer een Seigneur zyn handen wast” - the missing works of Johannes Vermeer. 2022 Grote Kerk, Apeldoorn - "Learning from Old Masters” with Lisa and Maria Wiersma 2021 Kasteel Ravenhof, Belgium Region Antwerp. 2021 Château de Gouvy (Wallonia). 2019 Rijksmuseum - zomertentoonstelling “long live Rembrandt” 2019 Museum Jan Cunen, Oss 2019 De Grote Kerk, Apeldoorn (solo) 2017 Nominatie voor “Painting of the Year 2017” met het schilderij "Water Nymph". 2014 Huis Verwolde, Laren (solo) 2003 Stadsmuseum, Woerden - Publieksprijs van de ‘Salon van Woerden’ In de media 2024 Epoch Times interview 2023 New York Times interview 2023 CBC interview (Canadian radio program) 2023 “Time for Max” about The New Vermeer 2023 “Winner of “the Seigneur” “The New Vermeer” (Broadcasting Max) 2022 Documentaire Omroep Gelderland “Van Zolderkamer tot Hall of Fame” 2021 “Het geheim van de Meester” episode 4: de Nachtwacht 2021 TV programma “Week of Gelderland” over Corona en kunst 2019 TV programma “Week of Gelderland” about Bob Ross 2019 “Project Rembrandt” 8-delige televisie serie |
|
|