New | Voor info: form of/or e‑MAIL | Works |
Hoewel algemeen wordt aangenomen dat sinds de versoepeling en zelfs het vrijwel opheffen van alle aan Covid gerelateerde beperkingen, men enthousiast de draad weer gaat oppakken, is nu al duidelijk dat veel mensen daar in hun hart anders over denken. Daarmee raken we ongewild aan wat men wel als ingebeelde ziekte aanduidt, een gebied dat in medisch opzicht nog maar half ontgonnen is. Maar kijk eens naar de zieke. Overal verband, een waterige blik, wie twijfelt aan de ernst van de kwaal, of de kwalen, of... zou het toch iets anders zijn?
|
Peter van Poppel "Waterprof" 2006 tempera en alkyd/karton/paneel 20,5 x 13 cm € 6.300 |
Peter van Poppel "Harde Zit" 2012 gouache en gemengde techniek 26,5 x 20,5 cm (verkocht - sold) |
Peter van Poppel "Cherubijntje" 2012 olieverf/paneel en gemengde techniek 19 x 11,8 cm (verkocht - sold) |
Goudji "La Casoar Casqué" 2018 zilver 925, Oeil-de-faucon, serpentine, sodalite H 10 x L 68 x 27 cm Euro 58.000 |
Goudji "Le Baptême des Animaux" 2009 zilver 925, rode jaspis 20 x 10 x 42 (h) cm € 48.000 |
Goudji "La Grenade Ziggourat" 2015 zilver 925, Lapis-lazuli, aventurine 24 x 24 x 18(h) cm Euro 48.000 |
Impressie over Goudji
|
Johanna van Oosterhout "Rode Aalbessen" 2020 olieverf/paneel 20,3 x 20,3 cm (verkocht - sold) |
Johanna van Oosterhout "Blik met Rozenbottels" 2021 olieverf/paneel 18,8 x 15 cm € 3.400 |
Johanna van Oosterhout "From Berkeley" 2021 olieverf/paneel 23,8 x 20,8 cm Euro 3.800 |
Johanna van Oosterhout "Made in Holland" 2021 olieverf/paneel 18,8 x 15 cm Euro 3.400 |
Johanna van Oosterhout "Zeevruchten en Parel" 2020 olieverf/paneel 22,8 x 22,4 cm Euro 3.800 |
Johanna van Oosterhout "Persimmon and Pallet" 2020 olieverf/paneel 30,5 x 22,9 cm € 4.800 |
Johanna van Oosterhout "Schelp op Schotel" 2021 olieverf/paneel 13 x 18 cm Euro 2.800 |
Johanna van Oosterhout ""Groen Japans Theekopje met Schelpen" 2021 olieverf/paneel 22,5 x 22,8 cm € 3.800 |
Johanna van Oosterhout "Bric à Brac met Lijsterbes" 2021 olieverf/paneel 20 x 20 cm € 3.400 |
Johanna van Oosterhout "Pitcher and Poppies" 2019 olieverf/paneel 30,5 x 22,9 cm (verkocht - sold) |
Voor Johanna van Oosterhout is antiek serviesgoed een rijke bron van inspiratie. Het liefst in een staat die verder gebruik onmogelijk maakt, zoals het kopje in "Thee". Zulke kopjes zijn nog zeldzamer dan gave exemplaren, want zij worden onbekommerd weggegooid. Maar los daarvan, de rudimentaire manier van afbeelden op het kopje zelf benadert de staat van een eenvoudig leerboek over gewoonten en gebruiken in het verleden. Vermeng je die met gewoonten zoals je die uit je jeugd herinnert, of met gewoonten elders - ik doel nu op Amerika, waar Van Oosterhout langdurig woonde - dan kan, afhankelijk van de eigenschappen van de denkende, dat nog een luisterrijk mentaal, maar evengoed nostalgisch weerzien worden. Oproep aan wie dit begrijpt: stel uw duurste maar onherstelbaar gehavende servies ter beschikking van Johanna aan Oosterhout. |
Annabelle Six "Knoflook" 2018 olieverf/paneel 45 x 50 cm Euro 4.800 |
Johan Scherft "De Muur" 2020 olieverf/paneel 8 x 10 cm Euro 1.650 |
Johan Scherft "The Fool on the Hill" 2020 olieverf/paneel 7,5 x 11,8 cm Euro 1.650 |
Johan Scherft "In de Kroonlaag" 2019 olieverf/paneel 10 x 8 cm (verkocht - sold) |
Johan Scherft "Hollandse Daken" 2018 olieverf/paneel 8 x 11,7 cm (verkocht - sold) |
Johan Scherft"De Pan van Persijn" 2018 olieverf/paneel 20,8 x 28 cm Euro 3.250 Johan Scherft "Picknick in the Forest" 2018 olieverf/paneel 18 x 24 cm Euro 3.250 Johan Scherft "De Weg Door de Vallei van de Draak" 2018 olieverf/paneel 16,5 x 25 cm (verkocht - sold) |
|
Erik van der Esch "De Meesterproef" 2020 olieverf/paneel 40 x 63 cm (verkocht - sold) |
Erik van der Esch "Drakendoder" 2016 olieverf/paneel 30 x 40 cm € 3.600 |
Helpt het als de mensch zich in opperste vertwijfeling afvraagt of die nou iets te zeggen heeft over zijn eigen lot? Is die woeste willekeur van zich in schijnbaar chaotische rangschikking manifesterende gebeurtenissen, onderhevig aan de nukken van een hogere macht, om het even of dat rampen of zegeningen zijn? Of is het juist de mens zelf, die zijn eigen destructieve potentie onderschat, intussen zijn eigen scenario idealiseert, en dus het deksel op zijn neus krijgt?
Erik van der Esch liet zich voor dit schilderij inspireren door een gedicht van Alex van Warmerdam, waarin de schepping passeert als een lichtvoetig gebeuren. Ook dat kan natuurlijk. |
Wijnand Warendorf "Vier Tomaten" 2019 olieverf/paneel 52,2 x 70,3 cm € 12.000 |
Wijnand Warendorf "Everything about the Flowers and the Bees" 2021 olieverf/paneel 44 x 54 cm € 9.800 |
Wijnand Warendorf "Drie Tomaten" 2019 olieverf/paneel 70,3 x 52,2 cm (verkocht - sold) |
Wijnand Warendorf "Kom met Rode Druiven" 2018 olieverf/paneel 65,5 x 69,4 cm € 14.000 |
Olav Cleofas van Overbeek "Chinese Vaas, Wit kommetje" 1987 olieverf/doek 55 x 70 cm (verkocht - sold) |
Olav Cleofas van Overbeek "Witte Ui, Rood Fond" 2009 olieverf/doek 20 x 20 cm (verkocht - sold) |
Anneke van Brussel "Judaskus II" 2019 olieverf/paneel 30 x 25 cm € 2.800 |
Anneke van Brussel "Het Gelijmde Schaaltje - de Onderkant" 2019 olieverf/paneel 30 x 35 cm (verkocht - sold) |
Anneke van Brussel "Judaskus III" 2019 olieverf/paneel 30 x 25 cm € 2.800 |
De judaskus is een stokoud thema, in meerdere opzichten. De bijbel verhaalt ervan, voor Anneke van Brussel is het een van de thema's die haar blijvend boeien, tot aan de dag van vandaag. In 1977 en 1978 maakt zij een kleine serie van drie, geschilderd in aquarel en olieverf, met de uitgesproken kop van Christus dicht bij het oorspronkelijke verhaal. Deze eeuw moest 19 jaar wachten op de volgde serie. Zij neemt nu meer vrijheid, wat leidt tot de onuitgesproken opdracht aan de toeschouwer te bepalen wie van de twee de ware Judas is. Waarmee Van Brussel het thema reduceert tot de vraag welke waarheid voor wie leidend is.
|
Ben Snijders "Met Rozenbottels en Rode Knikkers" 2019 acryl/papier op paneel 23,6 x 28 cm (verkocht - sold) |
Ben Snijders "Miranda op Donkere Ondergrond" 2019 acryl/papier op paneel 19,6 x 28,5 cm € 5.800 |
Ben Snijders "Stilleven met Twee Knikkers en Nina" 2019 acryl/papier op paneel 22 x 30,2 cm € 6.000 |
Het is een beetje zoals met een toespraak. Die begin je niet met "vandaag ga ik u toespreken met woorden". Dat is wel waar, maar zo algemeen, dat het vermelden bijna potsierlijk wordt. De rol van het flesje is een beetje vergelijkbaar. Snijders heeft het zo dikwijls geschilderd, en zal het blijven doen, dat het met een zekere terloopsheid in de titel niet wordt genoemd. Je zou kunnen verwachten dat een stilleven zonder flesje in de titel ook zo benoemd wordt, maar "Stilleven zonder Flesje" is niet terloops genoeg om niet de aandacht af te leiden. Het blijft in dit opzicht schipperen in de kantlijn. Maar laat u zich niet afleiden, want wat Snijders zonder expliciet oogmerk demonstreert is dat zowel techniek als onderwerp tot de categorie werktuig behoren. De ware magie zweeft daartussen, hangt daarboven, Als een vraagteken, als een onbenoembare waarheid. |
Hester Schroor "See You" 2012-2013 eitempera en wit bladgoud/karton 32 x 25 cm € 2.400 |
Hester Schroor "Democritus" 2017-2019 eitempera en wit bladgoud/karton 35,7 x 24,2 cm € 2.800 |
Hester Schroor betrapt mensen in hun geestelijk landschap. Althans, ze zet het luikje op een kier. Wat we te zien krijgen kan confronterend zijn. Wellicht ook louterend, want zoveel openheid daarover is er niet. Dat Hester Schroor haar temperaschilderijen stileert met bladgoud moogt u best interpeteren als een vorm van respect voor het monsterachtige in de mens, of het menselijke in haar monsters, zo u wilt. Vergeeft u mij, ik laat even in het midden of er sprake is van verschil. Het is een beetje als het toespreken van wilde dieren: zij luisteren altijd, en stellen het moment van de aanval uit, of tenminste meestal.
Maar los daarvan, wat is er mooier dan de lelijkheid van de mens mooier maken, bij voorkeur met goede bedoelingen. Durft u, na deze woorden, de kreaturen van Hester Schroor te heroverwegen?
|