BACK
Galerie Lieve Hemel Editions

Giclée Prints


  Wat is een giclée
Een gicléeprint * ) komt tot stand door het printen van een digitaal bestand door middel van een inkjetprinter. Giclée is Frans voor "spattende straal" en is afgeleid van het werkwoord gicler, dat onder andere spatten of spuiten betekent. Het digitale bestand komt tot stand door een dia of een origineel te scannen, of door het nemen van een digitale foto. De gicléeprinter is een geavanceerde variant van de inkjetprinters die vrijwel iedereen thuis heeft staan. De reproductie kan rechttoe rechtaan een letterlijke weergave zijn van het origineel, er kunnen ook bewerkingen hebben plaatsgevonden, door wijzigingen in kleur, lichtsterkte, formaat, maar ook door het weghalen van delen van de voorstelling. Dit mag uiteraard uitsluitend met toestemming van de kunstenaar geschieden.


Het Origineel en de Rechten
Bij de verkoop van een schilderij is het © Copyright niet inbegrepen. Dat blijft bij de kunstenaar, tenzij die het uitdrukkelijk afzonderlijk verkoopt. Tot zover liggen de zaken duidelijk. Er zijn echter kunstliefhebbers die afkerig zijn van reproductie in de vorm van posters of anderszins. Zij beschouwen dit als een aantasting van de exclusiviteit van het eigendom van het origineel. Dat moet haast wel een gevoelsmatig iets zijn, want doorgaans geldt dat hoe beroemder een schilderij is, hoe meer reproducties ervan worden gemaakt, en hoe hoger de prijs op de veiling wordt, hoe begeerlijker dus kennelijk het bezitten ervan wordt.
Maar los daarvan, een reproductie kan nog zo mooi zijn, het origineel is altijd mooier. Zo'n giclée gaat als het ware zijn eigen leven leiden. Formaat, ondergrond en kleurverhoudingen zijn meestal anders dan het origineel, soms bewust, soms omdat het niet anders kan. Giclées lijken binnen redelijke grenzen op het origineel, maar hoe blij de kopers ervan er ook mee zijn, ik weet zeker dat zij liever het echte schilderij zouden willen hebben. Dat kan er onherroepelijk maar één zijn. Waarom zou het enthousiasme van al die anderen afbreuk doen aan dat voorrecht?


Inkt
Er wordt veel geroepen over de lichtbestendigheid, maar niemand weet met zekerheid wat de uitkomst is. De wens is zoals gewoonlijk de vader van de gedachte. Natuurlijk streven inktproducenten naar inkten die bestand zijn tegen de invloeden van licht, net zoals dit ook met olieverf en acrylverf het geval is. Wie een goede inktfabriek kiest weet in ieder geval zeker dat er veel aandacht aan is besteed. Moderne productietechnieken zowel als geavanceerde testmethoden dragen beslist bij aan een goed resultaat. Als een inktfabriek dus vermeldt dat de inkt naar schatting 50 jaar zijn kleuren zal behouden, dan betekent dat dat bij de huidige stand van de techniek, met de gebruikte onderzoeksmethoden met een behoorlijke graad van waarschijnlijkheid van de genoemde periode kan worden uitgegaan. Honderd procent zekerheid is onmogelijk, het kan dus korter, maar net zo goed ook langer zijn. Twijfelt u? Ga dan naar deze site voor een nuchtere second opinion: www.ashevilleartgallery.net
(hier stond oorspronkelijk www.giclee.netfirms.com , maar die site is helaas uit de lucht)
Wellicht ten overvloede, iedereen weet dat het onverstandig is originelen aan zonlicht bloot te stellen, en dat geldt uiteraard ook voor giclée's.

De Drager
De gicléeprinters kunnen printen op dikke papiersoorten, al dan niet met een oppervlak met een duidelijke structuur, maar ook op linnen. Het voordeel van prints op linnen is dat inlijsting zonder glas mogelijk is. Een veel vergeten maar belangrijk aspect is de kwaliteit van het linnen. De hier aangeboden giclée's worden geprint op een topkwaliteit schilderslinnen uit Canada.

Vernis
De technniek van het spuiten van minuscule druppeltjes inkt heeft gevoeligheid voor water tot gevolg. Het is dus absoluut aan te raden de print na het opspannen te voorzien van een afdeklaag. De hier aangeboden giclée's krijgen direct na het printen een eerste vernislaag. De tweede laag volgt na het opspannen.

Formaat
Om ook maar elk risico uit te sluiten dat in de toekomst de prints voor originelen worden aangezien -al ziet een vakman in één oogopslag waar hij mee van doen heeft- zal de grootste giclée-print van een schilderij altijd een paar centimeter kleiner zijn dan het origineel.

Signatuur en Nummering
Aan de keuze van een beperkte oplage ligt de behoefte aan exclusiviteit ten grondslag. De reputatie van zowel de galerie als de kunstenaar staat borg voor correcte nummering, de oorsprong wordt bevestigd met de signatuur van de kunstenaar.

Voor verdere vragen kunt u contact met ons opnemen per E-mail.



*) De taalpuristen onder zullen wellicht verbaasd opkijken dat nu eens niet een Engels maar een Frans woord ons hedendaags linguïstisch gedrag perverteert. Zo wordt de kans op een Nederlands equivalent nog kleiner, maar als het u een warm gevoel geeft dan wil ik voor één keer best zeggen dat een gicléeprint in feite een druppeldruk van een druppelwerper is.

(Terug naar boven)
 




BACK