| Contact via E-mail |
Back to overview "Achter Glas V" 2013 grafiet en acryl/papier op karton 9 x 6 cm Euro 800 "Merope" 2016 acryl/paneel, 35 x 18,5 cm Euro 3.200 'Beelden van een Andere Wereld' 2017 acryl/paneel, 33 x 70 cm - Euro 6.500 Roger Braun "Goliath's déjà vu" 2010 acryl/paneel, 64,5 x 20 cm (verkocht / sold) 'Ontmanteling van een Devotiemachine' 2017 acryl/paneel, 95 x 122 cm - Euro 12.000 "Achter Glas III" 2013 grafiet en acryl/papier op karton "Onbemande olieloc type HL 484-O" 2014 acryl en potlood/paneel 20 x 63 cm € 3.500 "Onbemande Diesel Loc Type T 537-1" 2014 potlood en acryl/paneel 18,5 x 80 cm € 3.800 "Uropiaanse Verschijningsvorm I" 2012 acryl/paneel 80 x 100 cm € 12.000 "Jasmijn" 2016 acryl/paneel 50 x 38 cm € 4.800 |
In Memoriam Roger Braun (1972-2022) Een van Brauns eerste schilderijen (“Goliath’s Dilemma” 2010, p. 11) uit de serie waarin hij zich concentreerde op de onvolgroeide volwassenheid van jonge meiden, heeft zijn stempel gedrukt op de manier waarop ik naar al zijn volgende keek. De vrouwen die hij schilderde dragen uiteenlopende emoties uit, waaronder schijnbare onverschilligheid, al dan niet in combinatie met strijdbaarheid dan wel verzet. Dit moeilijk uit te beelden proces koppelde Braun aan imaginaire omgevingen, die hem in de gelegenheid stelden steunpunten in een mogelijke interpretatie aan te reiken. Het zelfbewuste kind met het korte jurkje, de slinger met de steen in de linkerhand, staat klaar om de volgende onverlaat te doden. Zij turft de hoeveelste, of is dit de schilder als verteller? Wie Braun vroeg wat hij bedoelde, kreeg slechts een raadselachtige glimlach als antwoord, welk lot ook mij te beurt viel als ik mij weer eens aan een tekst had gewaagd en zo vermetel was hem te vragen of het klopte wat ik geschreven had. Wat ik leerde was dat wie mensen kan lezen in één oogopslag begrijpt wat er in zijn schilderijen aan de hand is. Hoewel, die raadselachtige glimlach heeft hij meegenomen. Koen Nieuwendijk. |
In Memoriam Roger Braun (1972-2022) One of Braun’s earliest works, naming it “Goliath’s Dilemma” – which he painted it in 2010, see page 11 – from the series in which the artist explored the adolescent maturity of growing girl children proved to be a decisive factor in how I was to look at the entire body of work that followed. There are differences from one female to the next in the emotions expressed by his subjects, such as seeming indifference in conjunction – or not, as the case may be – with an air of pluckiness or defiance. Braun combined this hard-to-portray process with imaginary settings, which he used to provide points of support in aid of a possible interpretation. The self-assured short-frocked girl child, slingshot and rock in her left hand, is eager and willing to pick off the next miscreant who comes near, keeping count as she goes of the number of opponents she has already dispatched, or is this the painter in the guise of a storyteller? Whenever Braun was asked to provide an explanation, his sole response was a quizzical smile, of which I found myself on the receiving end more than once whenever I had ventured to produce a text and had the audacity to inquire of him whether I had got it right. The lesson I learned was that those who have the ability to read people will recognise at first glance what is going on in Braun’s paintings. And yet the quizzical smile went with the artist when he departed from this mortal coil … Koen Nieuwendijk. (Translation Tekstwerk, Amsterdam) |