BACK


Anneke van Brussel
techniek en materiaal in de loop der jaren

Anneke van Brussel zegt er dit over:

  • "Op de akademie maakte ik droge naalden". (Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, 's-Hertogenbosch, 1967-1971)
  • "Na een korte briefwisseling in 1971 met Gerard Reve, indertijd Gerard van het Reve, die mij op de techniek wees van Hercules Sehgers, die zijn etsen inkleurde en verniste, welke techniek door Rembrandt zeer bewonderd werd, heb ik dit op een stuk of drie droge naalden uitgeprobeerd, waarna ik iets wonderbaarlijks ontdekte, namelijk dat een zinkplaat met alleen maar afgeslagen inkt, die afgedrukt is, een wereld openbaart waarin ik mij verloor: gewoon een geplet stuk papier met inktvlekjes waar verder niets op staat."
  • "Op zo'n stuk papier ging ik aquarellen maken. Deze prepareerde ik waardoor de aquarel watervast was en het geheel schilderde ik af met dunne olieverf. Het eindresultaat werd gevernist, en achter glas ingelijst."
  • "Na tentoonstellingen in New York (1984-1988) bleek mijn papier niet meer in de handel te zijn en zocht ik ander papier: Van Gelder 300 grs. Dit was echter te sterk om in passepartout te zetten. Het werd daarom op panelen geplakt *) (vgl. marouflé). De techniek was verder hetzelfde als de werken achter glas, ook het vernissen, maar het ziet er anders uit omdat het papier veel grover is."
  • "Tussendoor olieverf op paneel geschilderd. Omdat ik dan nat in nat moest schilderen moest ik aan meerdere werken tegelijk bezig zijn en daarom ben ik overgestapt op acryl op paneel. Die zijn dekkend geschilderd, in tegenstelling tot de werken op papier die transparant zijn geschilderd."


*) De huidige generatie zuurvrij aquarelpapier gaat honderden jaren mee, mits beschermd tegen atmosferische invloeden. Daarin wordt voorzien door het schilderij te vernissen en na voltooiing op een geplastificeerd paneel te lijmen. Inlijsten achter glas kan wel, maar nodig is het niet.


TOP