BACK to Artists & Available Back to Soon
Galerie Lieve Hemel - Winter show 2024
Contact via E-mail





Theo Voorzaat - "Erfgoed" 2021
olieverf/paneel, 45 x 65 cm
Euro 28.000







Olav Cleofas van Overbeek - "Stilleven met Zwart Doosje" (Still Life with Black Box) 1990
olieverf/doek, 40 x 30 cm - Euro 8.000







Olav Cleofas van Overbeek - "warte Bus, Witte Bus, Vaasje" 1994
olieverf/doek,
20 x 23 cm - Euro 5.000







Olav Cleofas van Overbeek - "Kom, groot" 2003
olieverf/doek, 105 x 105 cm
(verkocht - sold)







Theo Voorzaat - 'Dreischor' 1979
olieverf/paneel, 5 x 7 cm
Euro 3.500


Impressie over een schilderijtje van Voorzaat uit 1979

Dit bescheiden schilderijtje legt ten diepste bloot wat Voorzaat werkelijk raakt, zomaar even tussendoor, zonder te eisen dat u luistert of huivert, zonder misbaar van statuur, zonder verlies van zijn aangeboren optimisme, en als zonodig het nog de vraag is of Voorzaat zich zou kunnen opwerpen als de gemiddelde Nederlander, waar hij overigens niet naar taalt, het schilderen is zijn passie, en dat is het.

Maar kijk naar het schilderijtje, naar het hulpeloze beeld, vermoedelijk in katholieke traditie weergegeven, behalve dan dat bolletje. Zij, want dat is het beeld, drukt een zekere mate van hulpeloosheid uit, reikt naar de hand in de linkeronderhoek van het paneeltje, die eenzelfde bolletje vasthoudt, met de ingebakken vraag, wat moet ik hier mee, en die dame op de sokkel drukt in alle eenvoud uit dat zij het ook niet weet. Waarmee Voorzaat puur gevoelsmatig, en vooral niet belerend, noch verwijst, laat zien, nee, vastlegt wat hij detecteert, omdat hij leeft met de beste bedoelingen in diezelfde wereld, dat de burger met zijn eveneens beste bedoelingen niet anders kan dan doelloos valkuilen te vermijden, die hij niet wil en niet begrijpt, maar waaraan hij, of zij, is overgeleverd.

Als u dit eenmaal hebt gelezen ziet u in bijna al zijn schilderijen toch die boodschap: hoe komt het nou dat, al wil ik dat helemaal niet, het toch gebeurt. Is dat noodlot, wat dat ook moge betekenen, of zijn het soms mensen die ons dat aandoen?





Theo Voorzaat - 'Fietster' 1974
olieverf/paneel, 11 x 20 cm
Euro 5.400






Frans Klerkx









Frans Klerkx - 'Vaas, Potje, Rode Beker' 1994
olieverf/paneel, 22,8 x 30 cm
Euro 6.800








Frans Klerkx - 'Flesje en Narcis' 1994
olieverf/paneel, 23,8 x 17,5 cm
Euro 4.500









Frans Klerkx - 'Stapel Kommen' 1994
olieverf/doek op paneel, 24,8 x 29,8 cm
Euro 7.200








Herman van Rossum










Herman van Rossum - 'Amsterdam - Slotervaart' 1988
olieverf/paneel, 15 x 21 cm
(verkocht - sold)



In Memoriam Herman van Rossum

33 jaar geleden overleed Herman van Rossum (1952-1991), veel te vroeg. Op de een of andere manier mis ik iedereen die in mijn naaste omgeving, en soms ver daarbuiten, overlijdt. Toch ebt dat na verloop van tijd wat weg, wat ook een beetje te maken heeft met mijn aangeboren instelling: ik blijf niet hangen in de rampen die me zijn overkomen, ik heb het overleefd, en dat was dat. Mijn dochter van zes zal ik nooit vergeten, ik vraag haar regelmatig hoe het voelt om ouder te worden - zij zou nu in de dertig zijn - maar kunstenaars hebben een andere truc, al klinkt dat grappiger dan bedoeld. Maar hoe dan ook, zij mogen dan vertrokken zijn, hun schilderijen duiken steeds weer op. En hoe langer het is geleden, hoe meer ik besef hoe bijzonder zij waren, en met hun werk dus eeuwig aanwezig blijven. Net als Herman van Rossum.

Het is me droef te moede als ik in Het Parool de minachtende woorden lees over het werk van schilders als Van Rossum - nee, niet met naam en toenaam, maar veel erger: verwerpelijk als principe. Alsof balsem voor de ziel een minderwaardig iets is, terwijl we het hebben over een zeldzaam goed. Hoewel mijn expertise een zekere eenzijdigheid heeft, heb ik een goed oog voor het een en ander, wat me tot een riskant oordeel verleidt: nog nooit heb ik zulk geraffineerd spel met witten gezien als in de schilderijen van Herman van Rossum. Ik benoem een zwarte achtergornd graag niet als zwart, maar als diepte. De schilders die dat beheersen doen wat Van Rossum doet met de witten: het scheppen van een peilloze diepte, waarin een erfgoedkeuze overtreffende impact van eenvoudige goederen en bouwsels zich manifesteren als balsem voor de ziel. Natuurlijk, meer schilders doen dat op vergelijkbare of andere wijze ook, maar veel zijn dat er niet.




Herman van Rossum - 'Verwachting' 1994
olieverf/paneel, 14,4 x 11,9 cm
Euro 6.000








Herman van Rossum - 'Huisje aan de Vaart' 1991
olieverf/paneel, 9 x 7 cm
Euro 3.800








Herman van Rossum - 'Winter' ca 1988
olieverf/paneel, 30 x 23 cm
Euro 9.400









Herman van Rossum - "Dymphna en Broer" 1974
olieverf/paneel, 18 x 16,5 cm
Euro 6.000









Anneke van Brussel - 'Twee Rozen' 1988
aquarel en olieverf/pepier op paneel, 24 x 24 cm
Euro 2.400









Anneke van Brussel "Het Heilige Kistje - The Holy Box" 2022
olieverf/paneel 30 x 40 cm
Euro 2.500 kk








TOP