Contact via E-mail Contact form More about Erik van der Esch Back to Spring 2020 |
Available
Click to reduce "Sporen van Beschaving" 2016-2021 olieverf/paneel 56,5 x 91,5 cm (verkocht - sold) Click to reduce "Zonnekoning" 2019 olieverf/paneel 53,5 x 61 cm (verkocht - sold) Hoewel titel en afbeelding overduidelijk zijn gedateerd, is de problematiek van alle tijden. Wat regeerders ook betogen, het komt toch niet zoveel voor dat zij zich kunnen of willen inleven in de omstandigheden waarin hun burgers zich bevinden. Jazeker, de Zonnekoning beschikt over goedgetrainde vazallen, die voortdurend een geruststellend status quo bevestigen, maar o jee, o wee, hoe anders kan het elders zijn, toen, en nu. Of dit als een kritisch schilderij beschouwd moet worden, vraagt u zich af? Ik denk dat Erik van der Esch over meer compassie beschikt dan actievoerders zich kunnen voorstellen. Door deze picturale stellingname vervormt Van der Esch de werkelijkheid tot een theatrale groteskheid. Zodoende maakt hij het voor- en tegenstanders mogelijk om afstand te nemen en eventueel impliciete agressie en vooringenomenheid, hoe begrijpelijk ook, in te tomen. Uiteindelijk is dat wel zo effectief. Maar los van de boodschap, en herkenningspunten even latend voor wat ze zijn, schetst het schilderij een aandoenlijk beeld van het menselijk vermogen zich in vreemde situaties te manoeuvreren. Eric van der Esch laat zien dat hij, ondanks hun veelvuldig falen, van mensen houdt. "Krijgerkoning" 2017 olieverf/paneel 14 x 11,7 cm - € 1.200 "Hemelbestormer" 2017 olieverf/paneel 11,7 x 14 cm (verkocht - sold) Click to reduce "Orbiting Mars" 2017 olieverf/paneel 49 x 86 cm (verkocht - sold) "Zelfportret Als Dode Christus" 2016 olieverf/paneel 24 x 18 cm € 2.500 "Kat en Twee Honden" 2016 olieverf/paneel 14,8 x 11,3 cm € 1.400 "Drakendoder" 2016 olieverf/paneel 30 x 40 cm € 3.600 Click to reduce "Naakt op Rode Achtergrond" 1992 olieverf/doek op paneel 54 x 38 cm € 4.500 De gewelfde roomblanke rug wedijvert met het licht van Saenredam, hoeveel prachtig rood de achtergrond ook naar voor tracht te brengen... Me realiserend dat Saenredam voor zijn tijd ongebruikelijk sober was in zijn kleurgebruik, voor zover je room als een kleur kunt beschouwen. En inderdaad, het gaat bij hem om het licht dat door de gewelven zwerft. Wat je zou kunnen interpreteren als de allerpuurste godsbeleving, ergens tussen visioen en bijna-doodervaring in. Wat niet accordeert met de aardse combinatie van kleuren, die Van der Esch heeft gekozen, of althans, als God en mens dan toch zijn samengesmolten in één alles overkoepelend inzicht, bij gebrek aan feiten vooralsnog, laat dan de rug van een godin en het meekraprood van een tijdelijk tentdoek toe als drager van de verzoening met eeuwige onzekerheid. |