EARLY PAINTINGS REALISME '06 ART FAIR DEN BOSCH '06 PAN 2006 REALISME '07 's-BOSCH '07 NIEUWE GEZICHTEN PAN 2007 REALISME '08 's-BOSCH '08 PAN 2008 REALISME '09 's-BOSCH '09 EXHIBITION 2009 PAN 2009 REALISME '10 HOERA LENTE PAN 2010 ARTANTIQUE 2011 PAN 2011 REALISME '12 CONTEMPORARY CONTINUED 2012 ARTANTIQUE 2012 PAN 2012 ART 2013 KLEIN & SMALL 2013 PAN 2013 ART BREDA 2014 EXHIBITION 2014 PAN 2014 ART BREDA 2015 PAN 2015 ART BREDA 2016 PAN 2016 ART BREDA 2017 PAN 2017 Jan Cunen Museum, Oss 2018 PAN 2018 TIJDREIS - 50 JAAR LIEVE HEMEL 2018/2019 |
Goede kans dat wie probeert het kenmerkende van de schilderijen van Warendorf te benoemen, zijn of haar normen over realiteit moet bijstellen. Volte en leegte blijken op hetzelfde paneel samen te gaan, alles is groter afgebeeld dan de werkelijkheid, er is een overdosis aan aandacht voor detail. Hoever kun je gaan, mag je gaan, moet je gaan, de vraag dringt zich vanzelf op. Tandenknarsend legt Warendorf zich neer bij de eindigheid van detailleren. Een iets rimpelige huid van overrijp fruit, de haartjes op de takjes van de tomaten, de putjes in de schil van mandarijntjes, al die details fascineren Warendorf, dwingen hem op het manische af voort te gaan met detailleren. Details, badend in niet te identificeren maar evenzo fascinerend licht, waarin Warendorf zichzelf en de toeschouwer onderdompelt, bijna ongemerkt het gevoel voor verhoudingen verschuivend, tot het bewustzijn, over de rand van het vertrouwde geduwd, zich gewonnen geeft aan de nieuwe norm. Schilderen naar de werkelijkheid blijkt in zijn extreemste vorm te leiden tot een mentale verschuiving van een klein stukje wereldbeeld, dat nu opnieuw moet worden geformuleerd. Een uitkomst biedt Warendorf niet, wel slaat hij een brug naar het gevoel hoe het zou zijn om die uitkomst te ervaren. En dat is weer heel eenvoudig te benoemen als adembenemend. |
Show 2024
Download here the 2024 PDF (6 MB) BIOGRAPHY CATALOGUE 2014 Works CATALOGUE 2019 |